Autism infantil
Autismul infantil, alaturi de sindromul Asperger si autismul atipic, face parte din Tulburarile pervazive de dezvoltare*, denumire ce va fi probabil inlocuita cu cea de Tulburari de spectru autist (TSA).
Autismul infantil a fost descris prima data de Leo Kanner, nativ german nascut in Austria si emigrat in SUA, in anul 1943, iar cu 5 ani inainte (1938) Hans Asperger a descris la Spitalul Universitar din Viena - caracteristicile "psihopatiei autiste", cunoscuta astazi drept sindromul Asperger, bazandu-se pe cazuistica sa.
Toate aceste tulburari au in comun deficitul de comunicare, interactiunea sociala deficitara, imaginatia saraca sau absenta, stereotipiile motorii si verbale.
Prevalenta variaza intre 4,5 si 13 la 10000 copii iar incidenta este de 1 la 166 copii.
Rata pe sexe este aproximativ 3 la 1 pentru baieti, insa fetele sunt mult mai sever afectate si au un coeficient de inteligenta mai mic.
Autismul infantil - etiologie
Exista mai multe teorii :
- autismul infantil (AI) ar avea o cauza innascuta - deficit al contactului afectiv
- influentele psihogenetice - parinti reci emotional, detasati, cu un nivel mai crescut al stresului sau mame "negative", ostile, care nu si-au dorit copilul
- biologice - multiple cauze care afecteaza sistemul nervos central si care determina asociat si intarziere psihica, epilepsie, existenta rubeolei congenitale, unor sindroame metabolice etc.
- genetice - sunt cercetati cromozomii 15, 5 si X, care ar putea fi implicati, autismul fiind o tulburare cu afectare poligenica
- neuroanatomice - anumite arii cerebrale sunt mai afectate la copii cu autism : ex. lobii frontali, temporali, cerebelul
- psihofarmacologice - in tulburarile de spectru autist (TSA) sunt crescute activitatea unor mediatori chimici (dopamina, serotonina si opioidele)
- "extremului creier masculin" - autismul reprezinta o forma dusa la extrem a tipului perfect de gandire masculina, controlata hormonal de testosteron
Autismul infantil - aspect clinic
Copiii cu autism sunt normali ca aspect fizic, de multe ori foarte frumosi, iar perimetrul cranian este cu 10 % mai mare decat normalul varstei. Unii copii pot avea o fata nearmonioasa, zone de decolorare sau pete ale pielii sau (cazul bolilor familiale denumite facomatoze).
Conform clasificarilor americane - DSM IV TR si internationale - ICD - 10, autismul este o tulburare care debuteaza inaintea varstei de 3 ani, caracterizata prin :
- deteriorarea calitatii relatiilor sociale (privitul ochi in ochi, expresia fetei, gesturile, pozitiile corpului, incapacitatea de a incepe relatii cu alte persoane adulte sau copii, incapacitatea de a intelege emotiile si sentimentele celorlalti, absenta dorintei de a impartasi bucuria sau necazurile, realizarile, interesele sau necazurile
- deteriorari ale comunicarii - absenta sau intarzierea limbajului vorbit fara moduri de compensare alternative, incapacitatea de a initia sau sustine o conversatie, folosirea unui limbaj stereotip si repetitiv (ecolalie imediata si intarziata)
De multe ori, limbajul este absent sau, daca exista, nu are rolul de comunicare. Exprimarea este la persoana a II-a sau a III-a atunci cand se refera la propria persoana, uneori repeta intrebarea sau cuvinte, fraze auzite anterior. Prozodia (sonoritatea sau intonatia) este particulara, fie "cantata", fie de o pedanterie accentuata - comportamente stereotipe si repetitive : aderarea la ritualuri fara nici o functie, rutine, manierisme si miscari stereotipe (de ex. fluturat sau rasucit din palme sau degete, privitul mainilor, topait, leganat, mers pe varfuri, preocupare pentru parti ale obiectelor etc.)
Copiii cu autism nu pot tolera nici o schimbare, iar activitatile sunt limitate. Par "in lumea lor", nu simt nevoia sa fie mangaiati si alintati, nu privesc in ochi interlocutorul, par ca nu aud daca sunt strigati, nu observa daca intra sau iese cineva din camera, nu se joaca cu alti copii ci mai mult cu parti ale obiectelor, par indiferenti la tot ce este in jur.
Dezvoltarea intelectuala - aproximativ 75 % dintre cei afectati de autism au un deficit mintal, dificultati in a scrie de mana.
Trasaturi aditionale ale copiilor afectati de autism : indiferenta la durere, senzatie de rece, sensibilitate neobisnuita la mirosuri, apetit alimentar capricios, tulburari de control urinar, de somn, anxietate (frica) in special la zgomote puternice, locuri, situatii nemaiintalnite, panica la imbratisari sau atingere, fascinatie pentru obiecte sau jucarii care se rotesc, mecanisme, masini.
Autismul atipic este o forma de autism care nu intruneste toate criteriile de mai sus, de multe ori consta in manifestari aparute in conditii de lipsa de afectivitate si nestimulare, cel mai des in conditii de institutionalizare (copiii din camine, leagane de copii, abandonati). Adesea se asociaza o intarziere psihica si de limbaj severa, cu auto si heteroagresivitate.
Tulburarea Asperger sau "psihopatia autista" se caracterizeaza printr-un limbaj bun, un coeficient normal sau superior de inteligenta, dar cu deficite mari de interrelationare si functionare sociala scazute. Au de multe ori o memorie a cifrelor sau datelor extraordinara (memorie matematica), insule de abilitati in care exceleaza (calculator, orientare turistica, actorie, stiinte exacte, previziuni).
Autismul infantil - tratament
Tratamentul pentru autismul infantil trebuie instituit cat mai precoce. Nu exista un tratament specific. Tulburarea dureaza toata viata, nu dispare (copilul cu autism va deveni adult cu autism). Este necesara sfatuirea familiei pentru a intelege natura bolii, cronicitatea ei, pentru a o accepta si a-i coopta in procesul terapeutic.
Tratamentul psihofarmacologic se face cu medicamente din clasa antipsihoticelor antidepresivelor, anticonvulsivantelor si amfetaminelor.
Interventia educationala specifica - este necesara o educatie speciala, scolarizare in clase cu un numar mic de copii la un profesor.
Terapia comportamentala - s-a constatat o imbunatatire a IQ-ului (coeficientul de inteligenta) si a functionarii in societate la 2 ani de terapie inceputa de la varste mici.
Metodele folosite in tratamentul autismului infantil sunt :
- ABA (Applied Behavioral Analysis) - se bazeaza pe principiul recompensei si are rezultate foarte bune la copiii cu capacitate mare de imitare
- TEACCH (Tratament and Education of Autistic and Related Comunication - Handicapped Children) - program care foloseste tehnici si metode variate, de inlocuire a comportamentelor incorecte cu altele corecte
- PECS - (Picture Exchange Comunication System) - metoda care foloseste pictograme (cartonase desenate) pentru ca un copil fara limbaj sa poata cere ceea ce-si doreste. Utilizarea PECS creste sansele de aparitie a limbajului vorbit la copil
Scopul lor este cresterea comportamentelor deficitare si descresterea celor in exces.
Terapia individuala asociata sau nu cu medicatie se face la autistii cu o functionalitate inalta, inteligenta superioara, pentru a preveni depresia ce apare datorita constientizarii faptului ca sunt diferiti de ceilalti.
* Termenul Tulburari pervazive de dezvoltare este folosit pentru a numi un grup de conditii medicale, caracterizat prin dezvoltarea insuficienta a abilitatilor de baza, mai ales a capacitatilor de socializare, comunicare sau folosire a imaginatiei.
Va recomandam sa cititi si articolul :